Γλυστρίδα, ένας διατροφικός θησαυρός

Γλυστρίδα, ένας διατροφικός θησαυρός AndreasRochstein@flickr

Φυτρώνει ακόμη κι εκεί που δεν την σπέρνουν, θέλει ελάχιστη φροντίδα – για την ακρίβεια μόνο νερό – είναι φτηνή στην αγορά της, εξαιρετικά χρήσιμη για τον οργανισμό και φυσικά πεντανόστιμη!

Η χρήση της ως θεραπευτικό φυτό στην Ευρώπη, το Ιράν και την Ινδία, έχει ιστορία τουλάχιστον 2.000 ετών και πιθανότατα καταναλωνόταν ως λαχανικό πολλά χρόνια πριν. Στην αρχαία Ρώμη η χρησιμοποιείτο για θεραπεία των πονοκεφάλων, της δυσεντερίας και των δαγκωμάτων από σαύρες.

Ο Θεόφραστος (372-287 π.Χ.), ο πατέρας της βοτανικής, σύστηνε τη γλυστρίδα ως φάρμακο για την καρδιακή ανεπάρκεια, το σκορβούτο, τον πονόλαιμο, τον πόνο στα αφτιά, το οίδημα στις αρθρώσεις και την ξηροδερμία...

Στην Κρήτη τα παλιά χρόνια την κατανάλωναν ωμή με ξύδι. «Γλυστρίδα και νερό, συκώτι δροσερό» έλεγαν και τη συνιστούσαν όχι μόνο για γερό συκώτι, αλλά και για τους πάσχοντες από αιμορροΐδες και για επούλωση εγκαυμάτων. εγκαύματα.

Στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική τα φύλλα της χρησιμοποιούνται για την καταπολέμηση δειγμάτων απο εντόμα ή φίδια τσιμπήματα στο δέρμα, επούλωση πληγών, πόνους από τσιμπήματα μέλισσας, βακτηριακής δυσεντερίας, διάρροιας, αιμορροΐδες, αιμορραγία μετά τον τοκετό, και εντερική αιμορραγία.

Η γλυστρίδα ή αντράκλα ή τρέβλο ή Portulaca oleracea, όπως είναι η επιστημονική της ονομασία είναι μία εξαιρετική τροφή για τον άνθρωπο γιατί έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Ε, Α και ωμέγα-3 λιπαρό οξύ που ονομάζεται άλφα-λινολενικό οξύ (ALA). 100 γραμμάρια φρέσκα φύλλα γλυστρίδας παρέχουν στον οργανισμό περίπου 350 mg άλφα-λινολενικό οξύ, διαθέτει δηλαδή δεκαπέντε φορές περισσότερα ωμέγα-3 από ό,τι τα περισσότερα μαρούλια που κυκλοφορούν στο εμπόριο.

Είναι μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης Α, (1320 IU / 100 g, παρέχει 44% της ΣΗΔ). Ένα φλιτζάνι (250 ml) βρασμένα φύλλα περιέχουν 90 mg ασβεστίου, 561 mg καλίου, και πάνω από 2.000 IUs της βιταμίνης Α. Επίσης, παρέχει έξι φορές περισσότερη βιταμίνη Ε από το σπανάκι και επτά φορές περισσότερη βήτα καροτίνη από τα καρότα. Είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνη C, μαγνήσιο, ριβοφλαβίνη, κάλιο και φώσφορο και γλουταθειόνης.

Oταν η συγκομιδή γίνει νωρίς το πρωί, τα φύλλα έχουν δέκα φορές μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε μηλικό οξύ, (το μηλικό οξύ βοηθάει στην διάσπαση από τις πέτρες στην χολή), όμως όταν η συγκομιδή γίνει αργά το απόγευμα, έχουν μια σημαντικά πιο πικάντικη γεύση.

Ωστόσο, χρειάζεται να καταναλώνεται με προσοχή από τους υπερτασικούς, καθώς συστέλλει τα αιμοφόρα αγγεία, από τις εγκυμονούσες και από τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα πέψης.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ

Οι φίλοι μας